Onze lessen

Er zijn veel vormen van yoga die soms ook veel op elkaar lijken, dat maakt het als je net begint misschien soms lastig om een keuze te maken.

Om je al wat op weg te helpen hebben we onze lessen gegroepeerd op lichamelijke intensiteit. Wanneer je geen ‘grote’ klachten hebt dan kun je alle lessen op het lesrooster (waarschijnlijk) doen, maar of je ze ook allemaal fijn vindt? Dat ga je vanzelf ontdekken. Soms zijn bij klachten de actief & flow lessen te veel gevraagd.

Klik hieronder op een les voor meer uitleg over de les.
Wil je graag dat we met je meedenken? Neem dan contact met ons op.

Relax [Yin + Restorative]

(rustig & meditatief)

Kom tot rust met deze passieve, diepe en langzame les voor herstel, ontspanning en rust. De les heeft een meditatief en mindful karakter.
Dit is een les waarbij we twee yogavormen: Yin en Restorative yoga met elkaar mixen.
 
Voornamelijk voeren we diverse ‘Yin’ houdingen uit waarbij we voor een aantal minuten dieper rekkende houdingen aannemen, waardoor je de diepere lagen van je lichaam een tijdje rekt, zoals (stugge) spierlagen, bindweefsel, pezen en gewrichtsbanden. De vloeibare delen in het lichaam maken de gewrichten meer doorbloed, zachter, soepeler en vloeiend. Dit langer blijven in één houding kan soms best uitdagend zijn.

Bij ‘Restorative’ yoga ondersteunen we onszelf in yoga houdingen met behulp van allerlei hulpstukken zoals dekens en kussens, deze zijn bedoeld voor herstel en diepe rust en we zijn hier juist niet op zoek naar rekking zoals bij yin yoga.
 
In deze les komen vrijwel alleen zittende en liggende houdingen voor en toegankelijke ademoefeningen.

Deze yogavorm is bewezen therapeutisch voor het lichaam, maar ook voor ons drukke hoofd en het hart. Iedereen heeft in deze drukke tijd uiteindelijk baat bij langzamer aan doen, stil zijn, naar binnen keren en rusten. Zo kan ons zenuwstelsel van de stressstand omschakelen naar ontspanning. Het geeft Prana (levensenergie) de mogelijkheid om vrij door het lichaam en meridianen te bewegen en laat weerstand en patronen in lichaam en geest los.
De oefeningen doen het werk voor jou, jij hoeft er alleen maar te zijn.
 

Deze les is ook heel fijn wanneer je zwanger bent en bij diverse klachten/aandoeningen, maar informeer ons van te voren zodat de docent je eventueel extra kan ondersteunen.

Relax [Nidra]

(rustig & meditatief)

Met toegankelijke yoga houdingen bereiden we ons voor op de Yoga Nidra.

Yoga Nidra of ook wel de ‘slaap van de yogi’s’ genoemd is een wetenschappelijk onderbouwde vorm van een diep ontspannende en transformerende begeleide meditatie waarbij je komt tot een zeer diepe maar bewuste ontspanning waarbij alleen je gehoor actief blijft.

Je onderzoekt verschillende lagen van bewustzijn (kosha’s) om daarna te landen in je diepe ´slaap´en stilte, je laag van bewustzijn waar alles ‘heel’ is.

Je komt op deze manier in contact met de rust en ontspanning die altijd in jezelf aanwezig is en kunt hierdoor opladen en herstellen.
Yoga Nidra kan worden ingezet bij trauma, angst, stress, slapeloosheid, depressie, chronische pijn en diverse vormen van verslaving, maar is geschikt voor iedereen die geïnteresseerd is in het ontdekken van zijn of haar diepste ontspannings- en geluksgevoel.

Deze les is ook heel fijn wanneer je zwanger bent en bij diverse klachten/aandoeningen, maar informeer ons van te voren zodat de docent je eventueel extra kan ondersteunen.

Meenemen
Tijdens de Yoga Nidra is het belangrijk dat je warm en comfortabel ligt, neem eventueel een fijn eigen dekentje mee en bijvoorbeeld een lekker warme trui en sokken.

Relax [Restorative]

(rustig & meditatief)

Kom tot rust met deze passieve, langzame les voor herstel, ontspanning en rust.

Bij restorative yoga ondersteunen we onszelf in yoga houdingen met behulp van allerlei hulpstukken zoals dekens, verschillende kussens en gewichtszakken. Dit om je lichaam volledig te ondersteunen in elke houding, zodat je volledig tot rust kunt komen – we blijven een tijd in de houding waarin we vervolgens simpelweg proberen te ‘zijn’ en te rusten. We zijn tijdens deze les dus niet op zoek naar rekken of stretchen van de spieren zoals bij Yin yoga.

Restorative yoga is zeer effectief tegen stress en helpt om het zenuwstelsel weer terug in balans brengen (zelfregulatie). We geven onszelf neurologisch gezien het seintje ‘veilig’, zodat je fight & flight systeem uit kan schakelen. Ook is deze les ideaal bij diverse klachten en bij herstel (lichamelijk en psychisch).

Iedereen heeft uiteindelijk baat bij langzamer aan doen, stil zijn, naar binnen keren en rusten in deze snelle tijd, dit geeft Prana (levensenergie) de mogelijkheid om vrij door het lichaam en meridianen te bewegen en laat de drang tot het aanhouden van weerstand en patronen in lichaam en geest los. De vloeibare delen in het lichaam maken de gewrichten meer doorbloed, zachter, soepeler en vloeiend. De oefeningen doen het werk voor jou, jij hoeft er alleen maar te zijn.

Deze les is ook heel fijn wanneer je zwanger bent en bij diverse klachten/aandoeningen, maar informeer ons van te voren zodat de docent je eventueel extra kan ondersteunen.

Tip: Wanneer je zelf meer yogaprops hebt (zoals blokken/bolster/meditatiekussen/dekentje) hebt, neem het vooral mee, hoe meer spullen je gebruikt hoe beter!

Hatha

(rustig & meditatief)

Hatha (Kashmir) yoga is een yogavorm welke fijn is voor een breed publiek. Het is actief én rustig tegelijk en omvat allerlei verschillende soorten asana’s (houdingen), pranayama (ademoefening) en meditatie. Bij Kashmiryoga ligt het accent niet zozeer op het fysieke lichaam (annamaya kosha), maar op het energielichaam (pranamaya kosha). Hierdoor worden de diepere lagen van gevoel gewekt en heeft het lichaamswerk een sterkere transformerende werking. Het is dus een brede en complete les. Bovenal geeft hatha yoga een moment van stilte en ruimte voor de yogabeoefenaars die diepere ontspanning, bewustzijn en meditatie willen opzoeken. Hatha yoga is de meest bekende en beoefende yogavorm over de hele wereld. Vanuit deze yogavorm zijn inmiddels allerlei vertakkingen ontstaan zoals we die ook bij Club yoga aanbieden. 

Je maakt contact met je lichaam, jezelf en de ademhaling. Je komt bewust en ontspannen uit de les.

Houd er met het kiezen van je leskaart of lidmaatschap rekening mee dat Monique de enige docent is die deze yogavorm geeft en dat de les wel eens uit kan vallen door bijvoorbeeld ziekte. Er is dan geen vervanging voor Monique, maar er zijn dan nog wel veel andere lessen om uit te kiezen. 

Deze les is ook heel fijn wanneer je zwanger bent en bij diverse klachten/aandoeningen, maar informeer ons van te voren zodat de docent je eventueel extra kan ondersteunen.

Aerial | Relax

(rustig & meditatief)

Het Aerial doek zakt bij deze rustige les tot net boven de grond. Zo kan het doek je in heerlijke (vooral zittende en liggende houdingen) dragen, masseren en wiegen.
Je geeft je over aan de zwaartekracht en beoefent tijdens deze les op een creatieve manier overgave, vertraging en ontspanning.
De les brengt je zenuwstelsel tot rust, brengt je aandacht dieper naar binnen en maakt contact met je lijf en adem zodat er ruimte ontstaat voor herstel en heling.

Aan het eind van de les ervaar je ultieme ontspanning, wegzinkend en schommelend in je eigen hangmat kom je helemaal tot rust.

 Deze les is ook heel fijn wanneer je zwanger bent en bij diverse klachten/aandoeningen, maar informeer ons van te voren zodat de docent je eventueel extra kan ondersteunen.

Kledingvoorschrift: Draag in de Aerial yoga altijd een shirt met korte of lange mouwen en zorg dat je oksels (en natuurlijk de rest van je lichaam) schoon zijn. Draag geen parfum of sterk ruikende deodorant ivm schoonhouden van de doeken. Sieraden kunnen het doek beschadigen, laat die vooral thuis.

Kundalini

(er 'tussen in')

Kundalini yoga is de yogavorm van de energie en het bewustzijn!
Door het beoefenen van Kundalini yoga ervaar je meer levensenergie, een groter bewustzijn en helderheid.

Hoewel de inhoud van elke Kundalini les kan variëren, zijn er een aantal elementen die altijd terugkomen: mantra, pranayama (ademoefeningen), kriya (de serie oefeningen die per les varieert), diepe ontspanning en meditatie.

De asana’s die je uitvoert tijdens een les Kundalini yoga zijn niet ingewikkeld, maar volgen elkaar vaak wel in rap tempo op. Het bijzondere van Kundalini yoga is dat je het effect ervan direct kunt voelen. En na afloop van de les zul je de vrijgekomen energie nog lang door je lichaam voelen stromen. Deze Kundalini energie ontwaakt vanuit het eerste chakra in het bekkengebied en spiraalt vervolgens door de rug omhoog.

Het doel is om yin en yang in je systeem te balanceren, net zoals de chakra’s en meridianen.  De oefeningen zorgen voor een ontspannen zenuwstelsel en stimuleren tevens de klieren in ons lichaam.

Kundalini yoga maakt je niet alleen energieker en bewuster op korte termijn. Als je het regelmatig beoefent, merk je dat zowel op spiritueel als een meer praktisch niveau. Op de langere termijn kan deze yogavorm je bijvoorbeeld helpen groeien als mens, en je handvaten geven om kalmer en bewuster in het leven te staan.

Deze yogavorm wordt gegeven volgens de traditie van Harhbhajan Sign Khalsa.

Houd er met het kiezen van je leskaart of lidmaatschap rekening mee dat Yvonne de enige docent is die deze yogavorm geeft en dat de les wel eens uit kan vallen door bijvoorbeeld ziekte. Er is dan geen vervanging voor Yvonne maar er zijn dan nog wel veel andere lessen om uit te kiezen.

Let op: Deze les is niet geschikt bij zwangerschap onder de 4 maanden tenzij je al Kundalini ervaring hebt, ook dan zijn er ook nog aanpassingen nodig die we met je kunnen doornemen, meld het Yvonne dus als je zwanger bent.

Soft Vinyasa

(er 'tussen in')

Soft Vinyasa Yoga is een vloeiende, zachte maar beweeglijke yogavorm. Zacht en smerend voor het lichaam (gewrichten en spieren) en tegelijkertijd meditatief voor de mind door de ‘flow’, de bewegingen gekoppeld aan de adem, en herhaling van de asana’s (houdingen).
Het is een mooie les om Prana (levensenergie) weer vrij door het lichaam en meridianen te laten bewegen en laat de drang tot het aanhouden van weerstand en patronen in lichaam en geest los.  
De les bestaat uit een rustige opbouw, vervolgens fijne vloeiende asana’s op het ritme van de adem die worden herhaald en vervolgens de afsluiting.  

De les is ook heel geschikt voor mensen met klachten die toch actief bezig willen zijn.

Critical Alignment

(er 'tussen in')

Critical Alignment yoga is een praktische en heldere yogavorm, het doel van deze yogavorm is: vrij kunnen bewegen vanuit ontspanning.
Dit doen we door de aanwezige (spier)spanning en stress in het lichaam juist op te zoeken en deze door specifieke oefeningen, en met behulp van de ademhaling, los te maken. Wanneer er ontspanning plaatsvindt kan er vervolgens kracht en coördinatie opgebouwd worden.
 
Tijdens Critical Alignment draait het vooral om het mobiliseren van de wervelkolom, waarbij de balans in het totale lichaam wordt hersteld. Wanneer de armen, schouders, het bekken en de benen goed zijn verbonden met de wervelkolom, vindt er geen opbouw van spanning in het lichaam (meer) plaats en kun je gevoelens van kracht, lichtheid, ruimte, energie en rust gaan ervaren.
 
Deze les wordt meestal opgebouwd rondom een thema, denk hierbij aan onderrug, bovenrug, achteroverbuigen, vooroverbuigen, core-stabiliteit etc.
Tijdens deze les neem je yogahoudingen aan met behulp van speciale Critical Alignment hulpmiddelen zoals kussens, matjes, dekens, strips, boogjes en hoofdstandbankjes.
 
– Zeer geschikt voor mensen met klachten/blessures zoals hernia’s, houdingsklachten, RSI etc. Wij vragen iedereen bij aanmelding om hun klachten en blessures, dus vooraf, door te geven. Het kan verstandig zijn om vooraf één of meer privé lessen in te plannen zodat je vervolgens met de juiste kennis de lessen in kan stromen. Heb je langdurige/erge klachten overweeg dan Critical Alignment Therapie.
– Contra-indicatie: Mensen met reumatische klachten ervaren soms pijn na de oefeningen waarbij je langdurig druk uitoefent op de spieren en bindweefsel – vooraf graag overleg.

Critical Alignment Therapie (NIEUW)

(er 'tussen in')

Naast de Critical Alignment Yoga is er sinds november 2023 ook: Critical Alignment Therapie. Dit is bedoeld voor iedereen die door klachten en/of beperkingen minder vrij kan bewegen, denk hierbij aan:

  • Pijnklachten aan rug, nek, schouders, armen en benen.
  • (Sport)blessures.
  • Gewrichtsproblemen zoals artrose en artritis.
  • Scoliose (S-vorm van de rug), hernia, kyfose (bolle rug), RSI, etc.
  • Stress gerelateerde klachten zoals hyperventilatie, migraine, burnout.
  • Klachten vanwege verkeerde (werk)houding.
  • Angst om te bewegen en/of te vallen.
  • Ontstekingen in spieren, gewrichten en bindweefsel.
  • Opstart/opstap na een blessure/operatie/zwangerschap
  • 50+ ers
  • Iedereen die het net wat rustiger aan wil of moet doen

In de therapiesessies werken we met kleine groepen (max. 8 personen). 

Hoe werkt het?
De Critical Alignment methode heeft een hoge therapeutische werking als het gaat om spanningsklachten, zowel fysiek als mentaal. 

We richten ons in het bijzonder op problemen met de wervelkolom, met name onderrug/bovenrug/schouder/nek klachten. De sessies zijn bedoeld om achter de oorzaak van de spanning en uitingen van stress te komen. CA Therapie kijkt naar onderliggende lichamelijk en psychologische spanningspatronen om bewust te worden van persoonlijke (bewegings-)voorkeuren. De proactieve CA-oefeningen ondersteunen het herstel van balans, stabiliteit en kracht en geven een persoonlijk hulpmiddel om klachten structureel te verhelpen en herhaling te voorkomen.
Met behulp van milde en toegankelijke (yoga)houdingen werken we aan coördinatie en kracht opbouw. Indien nodig aangepast op jouw klacht of beperking.
Vanuit ontspanning bewegen binnen je eigen mogelijkheden!

Kernmerken van de sessies:
rustig aan – structurele aanpak – toegankelijk – loslaten van spanning – bewegen binnen eigen grenzen – vergroten vitaliteit en mobiliteit – stabiliteit terugbrengen in de wervelkolom – met aandacht bewegen – positieve relatie met het lichaam – vertrouwen in het lichaam – persoonlijke aandacht .

Let op:
Aan de therapie lessen gaat altijd een intake en/of body analyse vooraf – dit zal zo’n 30 minuten duren. Deze intake kost € 40. 

Ivm de persoonlijke aanpak, therapeutische waarde en kleinere groep is CAT duurder dan de reguliere lessen.
Na de intake – body analyse á € 40 (verplicht) heb je keuze uit twee kaarten:
– 7 lessen á 17 euro per les (€112) of de
– 10 lessen a 16 euro per les (€160) .
Na het afnemen van 7 of 10 lessen kun je zo vaak verlengen als jij wilt, met weer 7 of 10 lessen, maar ook een enkele les á €20 of 5 lessen á €18 per les (€90).

Ben je geinteresseerd om te starten met Critical Alignment Therapie?
Volg dan deze 3 stappen:
1: Plan een intake-body analyse á € 40,- met Jenny in via: priveles. Het is nodig om hiervoor een account aan te maken. Zit er geen moment bij waarop je kunt? Mail ons dan.
2. Mail ons op info@club-yoga.nl je klachten/blessures/bijzonderheden/de reden van aanmelding.
3. Plan jezelf in voor de therapielessen in het lesrooster. Klik op reserveren bij de Critical Alignment Therapie les op dinsdag- of woensdagochtend en koop een leskaart van 7 of 10 lessen.

Aerial | Actief

(actief & flow)

Een doek, een yogamat, je lichaam en de zwaartekracht, meer heb je niet nodig voor Aerial Yoga. Zowel voor beginners als ervaren yogi’s een nieuwe yoga ervaring.
Daar waar lastige houdingen zoals de hoofdstand soms alleen voor gevorderden uit te voeren zijn, opent het doek in aerial yoga vele deuren; de mogelijkheden zijn eindeloos!
Je nieuwe partner, de hangmat, ondersteunt, haalt de compressie uit de wervelkolom, spanning uit nek en schouders en zorgt voor meer bewegingsvrijheid. Het gevoel van ruimte in je lijf geeft je vleugels en laat je letterlijk zweven.
Tijdens het spelen met de zwaartekracht, bouw je met plezier aan kracht, souplesse, vertrouwen en balans en krijg je de massages van het doek er gratis bij. Met kinderlijke speelsheid, ga je jezelf nog verbazen waartoe je in staat bent.  

Aan het eind van de les ervaar je ultieme ontspanning in de ‘vleermuis’, wegzinkend en schommelend in je eigen hangmat kom je helemaal tot rust.

 De les is soms niet geschikt voor mensen met blessures. Ben je zwanger? Dan is het raadzaam om deze les niet onervaren op te starten. Doe je deze les al langer (en is je lichaam het gewend) dan kun je vaak nog een tijd doorgaan maar geef het wel door aan je docent, er zijn bepaalde aanpassingen nodig die we dan met je doornemen. 
Graag overleg vooraf per email bij je aanmelding wanneer je ergens last van hebt! 
 
Kledingvoorschrift: Draag in de Aerial yoga altijd een shirt met korte of lange mouwen en zorg dat je oksels (en natuurlijk de rest van je lichaam) schoon zijn. Draag geen parfum of sterk ruikende deodorant ivm schoonhouden van de doeken. Sieraden kunnen het doek beschadigen, laat die vooral thuis. 

Yogilates

(actief & flow)

Yogilates is een mix van yoga en pilates.

Pilates is voornamelijk een core training om je lichaam te stabiliseren, waarbij iedere beweging heel precies wordt uitgevoerd vanuit het powerhouse (diepe buik- en rugspieren, binnenkant bovenbenen en billen). Je ontwikkelt hierdoor een sterk spierkorset die jou ondersteunt bij alle activiteiten in het dagelijks leven.

Daarnaast gebruiken we yogatechnieken zoals aan het begin van de les even landen, bewust ademen, yogahoudingen & stretches en aan het eind een fijne (yoga) eindontspanning.

Deze les is niet geschikt bij reumatische klachten,  zwangerschap of wanneer je nog niet lang geleden bevallen bent (+/- 3/4 maanden) ivm diastase is overleg van te voren verstandig. Ook bij hoofd/bloeddruk/hartklachten overleg dan vooraf met ons.



Vinyasa

(actief & flow)

Vinyasa Yoga is een dynamische, actieve en uitdagende vorm van yoga, waarbij we bewegen op de ademhaling in een ‘flow’. Het bewegen op de adem geeft een meditatief karakter.

We bouwen de les op met een flow van verschillende asana’s (houdingen), waarbij we gebruik maken van de Ujjayi ademhaling en bandha’s. Elke les is anders, soms werken we naar een ‘peakpose’ zoals een diepe achteroverbuiging of een inversie en soms ligt de focus bijvoorbeeld op een element of de core etc. Het eind van de les is kalmer en rustiger, eindhoudingen en altijd savasana.

Als je van uitdaging houdt, goed ontspant door actief bezig te zijn of wanneer je gedachten snel met je aan de haal gaan kan dit de geschikte les zijn waarin je even niet kunt piekeren of vervelen omdat je daar simpelweg geen tijd voor krijgt. 

Je bouwt conditie, balans, lenigheid en kracht op maar ook een kalmere mind, diepe ontspanning en overgave. 

De les is soms niet geschikt voor mensen met blessures. Ben je zwanger? Dan is het raadzaam om deze les niet onervaren op te starten. Doe je deze les al langer (en is je lichaam het gewend) dan kun je vaak nog een tijd doorgaan maar geef het wel door aan je docent, er zijn bepaalde aanpassingen nodig die we dan met je doornemen. 
Graag overleg vooraf per email bij je aanmelding wanneer je ergens last van hebt! 

Ashtanga Vinyasa

(actief & flow)

Ashtanga Vinyasa Yoga volgens de traditie van Sri. K. Pattabhi Jois de grondlegger van Ashtanga. 
De Ashtanga vinyasa Primary series wordt ook wel “yogachikitsa” (yoga therapie) genoemd om zijn diepe helende werking. De Full Primary Serie bestaat uit een vaste volgorde van 72 houdingen. 
In deze 1-uurs les doe je een verkorte versie van de Primary Serie.

Denk aan zonnegroet A & B en achtereenvolgens staande, zittende, liggende houdingen en inversies.
Door het beoefenen, synchroniseren van de juiste ademhaling (ujjayi), houdingen (asana’s) en focus punten (drishti), krijgen we controle over de zintuigen, kalmeren we de geest en verkrijgen we een dieper inzicht in onszelf.
We produceren intense hitte in het lichaam zodat we flink gaan zweten, waardoor spieren en organen ontgiften en zuiveren. Dit zorgt voor een verbeterde circulatie, een sterk, energiek lichaam met een heldere en scherpe geest. Door regelmatig met discipline te oefenen maak je jouw lichaam en geest sterk en gezond.

Deze les vindt om de week plaats (afgewisseld met Vinyasa) op woensdagavond om 19.10 uur.

De les is soms niet geschikt voor mensen met blessures. Ben je zwanger? Dan is het raadzaam om deze les niet onervaren op te starten. Doe je deze les al langer (en is je lichaam het gewend) dan kun je vaak nog een tijd doorgaan maar geef het wel door aan je docent, er zijn bepaalde aanpassingen nodig die we dan met je doornemen. 
Graag overleg vooraf per email bij je aanmelding wanneer je ergens last van hebt! 

PRIVELES / PERSONAL TRAINING

ZWANGERSCHAPSYOGA

TIPS EERSTE LES

LESROOSTER