Tips voor je (eerste) yogales

Starten met yoga

Hier geven we een idee van waar je aan kunt denken.
Niks is verplicht, maar uit ervaring weten we dat het prettig is als je eea kunt toepassen.

Voor de les


De deur opent een kwartier voor de les begint, ben je vroeger? Dan zul je misschien eventjes buiten moeten wachten. Zorg ervoor dat je 5 á 10 minuten voor de les begint, zodat we optijd kunnen starten met de les. Kom nog iets eerder als je nog wilt betalen of iets wilt vragen/opmerken. We draaien de voordeur op slot zodra we beginnen, deze gaat niet meer open voor laatkomers. Zo zorgen we voor rust en veiligheid voor iedereen die binnen is.

Op tijd komen geeft je de mogelijkheid om jezelf voor te bereiden en om je te helpen concenteren. Terwijl je wacht kun je al wat yogahoudingen aannemen, stretchen, stil liggen of zitten, ademen en concentratie zoeken. In de leszalen wordt daarom minimaal gesproken.

Trek soepele kleding aan waarin je je ongestoord kan bewegen. Knopen, ritsen en dikke banden zijn vaak niet prettig. Er is kleedruimte. Doe grote sieraden af en je horloge af en oefen op (schone!) blote voeten of yogasokken. Sokken kun je bij je houden voor de eindontspanning maar niet tijdens de staande houdingen aanhouden ivm uitglijden.

Als je blessures of klachten hebt, of als er iets anders aan de hand is geef dit dan altijd door aan je docent. Een oude hernia, polspijn, mogelijke zwangerschap, rugklachten, hoge bloeddruk, wat dan ook. Wanneer je houdingen moet overslaan vinden wij dat geen probleem, je komt niet voor ons maar voor jezelf. Luister naar je eigen lichaam.

Club yoga heeft (leen) yogamatten beschikbaar voor als je geen mat hebt, voordat je deze na de les weer terug legt reinig je deze met speciale spray die je in de zaal kunt vinden. We verkopen yogamatten vanaf 19,50 euro. I.v.m. de hygiëne is het erg fijn om je eigen mat te hebben zodra je meerdere lessen gaat volgen. Als je snel zweet neem je eventueel een handdoek mee.


Laat je mobiel thuis of laat hem uitgeschakeld in de kleedkamer, socializen en werk doe je niet tijdens de les. Het is leuk om een les te volgen waarin je mensen kent, maar het kan voor jezelf en anderen vervelend zijn als iemand een gesprek gaat voeren in de lesszaal.

Kom schoon, fris en zonder (lichaams)luchtjes of parfum zodat je eigen ademhaling en die van je medestudenten er niet door gehinderd wordt. Neem wanneer mogelijk een douche voor de les, of was je handen, oksels, voeten en gezicht.


Het doen van yoga op een volle maag kan zorgen kramp, misselijkheid en zelfs overgeven. Het verwerken van je maaltijd kost ook energie, dus kan je duf maken. Eet voor de les alleen licht. Als het lukt eet dan tot 2 uur voor je yogales zo min mogelijk.

Tijdens de les


In plaats van te proberen zo ver mogelijk in een houding te gaan, doe wat je kunt zonder jezelf te blesseren. Je gaat sneller en verder als je respect hebt voor je lichaam/jezelf en vanaf daar verdergaat.

Ervaren of lenig zijn is echt niet nodig. De groepen zijn gemengd beginners en gevorderd, iedereen doet yoga op zijn of haar eigen niveau.

Tijdens de les wordt niet gedronken, tijdens de yogales is het je doel om je lichaam op te warmen en daarmee in de diepere lagen van je lichaam te gaan. Door drinken hinder je dit proces. Let op: Bij zwangerschapsyoga wil je te veel verwarming van het lichaam voorkomen, in deze les mag wel gedronken worden.


Na de les


Na de les drinken we een kopje biologische Yogitea of eventueel water.

Ruim je (schoongemaakte) mat op en eventuele andere spullen, laat je plekje netjes achter. Bewust hiermee omgaan is ook onderdeel van yoga. Kun je misschien degene naast je helpen met opruimen?

Vooral als je net begint met yoga kun je last hebben van misselijkheid, hoofdpijn of andere klachten. Dat kan verschillende oorzaken hebben. De yogahoudingen stimuleren allerlei systemen in het lichaam, en brengen processen op gang zoals de afvoer van gifstoffen. Als deze afvalstoffen in het lichaam zijn losgemaakt kun je dat merken. Lichamelijke klachten hebben vaak een mentale oorzaak. Ga naar je docent voor advies en begeleiding.

Ook kun je (vooral als je net begint) emotioneel worden. Dat mag er zijn. Ga eventueel naar je docent voor advies en begeleiding.