Tips voor je (eerste) yogales

Inclusief informatie over de Corona Maatregelen in oranje tekst




Bij (milde) verkoudheidsklachten, hoesten, en/of koorts bij jezelf of je huisgenoten: blijf thuis. Als we dit met z´n allen afspreken, zijn we met corona-vrije mensen in de studio en kunnen we wat ons betreft met vertrouwen gaan ontspannen.

Het belangrijkste is misschien wel de microdruppels (aerosolen) en dus goede ventilatie, dit is gewaarborgd. We zorgen tevens voor een hoge luchtvochtigheid. Onze luchtreinigers met 5 filters staan ook de hele dag aan. Deze ioniseren de lucht ook waardoor ze virussen en bacteriën direct onschadelijk maken, we hebben binnen hierdoor zelfs schonere lucht dan buiten.

Hieronder geven we richtlijnen voor je yogales.
Uit ervaring weten we dat het prettig is als je eea kunt toepassen.

Voor de les


De deur opent een kwartier voor de les begint, ben je vroeger? Dan zul je misschien eventjes buiten moeten wachten.

Er zit nu meestal 30 minuten tijd tussen elke les om de in- en uitstroom ruim te laten verlopen.

Zorg ervoor dat je 5 - 15 minuten voor de les begint bij ons bent, zodat we optijd kunnen starten met de les. Kom op tijd als je voor het eerst bent, nog iets wilt betalen of iets wilt vragen/opmerken. We draaien de voordeur op slot zodra we beginnen, deze gaat niet meer open voor laatkomers. Zo zorgen we voor rust en veiligheid voor iedereen die binnen is.

Op tijd komen geeft je de mogelijkheid om jezelf voor te bereiden en om je te helpen concenteren. Terwijl je wacht kun je al wat yogahoudingen aannemen, stretchen, stil liggen of zitten, ademen en concentratie zoeken. In de leszalen wordt daarom minimaal gesproken.

Trek soepele kleding aan waarin je je ongestoord kan bewegen. Knopen, ritsen en dikke banden zijn vaak niet prettig. Doe grote sieraden en je horloge af en oefen op (schone!) blote voeten of yogasokken. Sokken kun je bij je houden tijdens rustige yogalessen en voor de eindontspanning maar niet tijdens de staande houdingen aanhouden ivm uitglijden.

Als je blessures of klachten hebt, of als er iets anders aan de hand is geef dit dan altijd in vertrouwen door aan je docent. Een oude hernia, polspijn, angst, mogelijke zwangerschap, rugklachten, hoge bloeddruk, wat dan ook. Wanneer je houdingen moet overslaan vinden wij dat geen probleem, je komt niet voor ons maar voor jezelf. Luister naar je eigen lichaam.

Club yoga heeft (leen) yogamatten beschikbaar voor als je geen mat hebt, voordat je deze na de les weer terug legt reinig je deze met speciale spray die je in de zaal kunt vinden. We verkopen yogamatten vanaf 19,50 euro. I.v.m. de hygiëne is het erg fijn om je eigen mat te hebben zodra je meerdere lessen gaat volgen. Als je snel zweet neem je eventueel een handdoek mee.


Kom schoon, fris en zonder (lichaams)luchtjes of parfum zodat je eigen ademhaling en die van je medestudenten er niet door gehinderd wordt. Neem wanneer mogelijk een douche voor de les, of was je handen, oksels, voeten en gezicht.


Het doen van yoga op een volle maag kan zorgen kramp, misselijkheid en zelfs overgeven. Het verwerken van je maaltijd kost ook energie, dus kan je duf maken. Eet voor de les alleen licht. Als het lukt eet dan tot 2 uur voor je yogales zo min mogelijk.

Tijdens de les


In plaats van te proberen zo ver mogelijk in een houding te gaan, doe liever wat je kunt zonder jezelf te blesseren. Je gaat sneller en verder als je respect hebt voor je lichaam/jezelf en vanaf daar verdergaat. Geef jezelf wat tijd.

Ervaren of lenig zijn is echt niet nodig. De groepen zijn gemengd beginners en gevorderd, iedereen doet yoga op zijn of haar eigen niveau.

Laat je mobiel thuis of laat hem uitgeschakeld in de kleedkamer, socializen en werk doe je niet tijdens de les. Het is nu lekker tijd voor jezelf en om uit te pluggen. Het is leuk om een les te volgen waarin je mensen kent, maar het kan voor jezelf en anderen vervelend zijn als iemand een gesprek gaat voeren in de leszaal daarom wordt er in de zalen onderling meestal niet gesproken.

Tijdens de les wordt in principe niet gedronken, het is je doel om je lichaam op te warmen en daarmee in de diepere lagen van je lichaam en concentratie te gaan. Door drinken hinder je dit proces. Zwanger of een andere reden om wel te drinken? Helemaal oké!


Na de les


Na de les drinken we normaal een kopje biologische Yogitea of eventueel water. Ruim je (schoongemaakte) mat op en eventuele andere spullen, laat je plekje netjes achter. Bewust hiermee omgaan is ook onderdeel van yoga.

Vooral als je net begint met yoga kun je last hebben van misselijkheid, emoties, hoofdpijn of andere loskomende 'dingen'. Dat kan verschillende oorzaken hebben. De yogahoudingen stimuleren allerlei systemen in het lichaam, en brengen processen op gang zoals de afvoer van gifstoffen. Als deze afvalstoffen in het lichaam zijn losgemaakt kun je dat merken. Ga wanneer je dat prettig vindt naar je docent voor advies en begeleiding.

Na de les begint de échte yoga pas ;) enjoy!